9 mot 9

Spelförståelse, taktik och lagarbete

I 13–14-årsåldern har spelarna utvecklat en bättre förståelse för spelet och börjar agera mer medvetet både med och utan boll. De har nu en tydligare uppfattning om sina med- och motspelare och kan anpassa sina beslut därefter. I anfallsspelet leder detta till ett mer varierat passningsspel, spelvändningar och löpningar för att skapa ytor. I försvarsspelet ser vi ett ökat samarbete där spelarna markerar, täcker ytor och kommunicerar för att hålla lagets organisation.

Ledarens roll är att stötta spelarnas fortsatta utveckling genom att stärka deras taktiska förståelse och uppmuntra initiativ och självständigt tänkande på planen. Fair play, kommunikation och att stötta varandra fortsätter att vara viktiga delar i spelarutbildningen. Genom tydliga instruktioner och uppmuntran kan ledaren skapa en trygg och utvecklande miljö där spelarna vågar ta egna beslut.

Spelformen 9 mot 9 innebär större ytor och högre krav på positionering, beslutsfattande och spelförståelse. Träningen bör innehålla moment som utmanar spelarna att lösa spelsituationer i högt tempo. För att skapa en bra inlärningsmiljö bör instruktionerna vara tydliga och spelarna ges frihet att prova och lära sig genom spelet.

borensik3

Så spelar och tränar vi 9 mot 9 i Borens IK

Rekommendationer 9 mot 9 (13-14 år)
Antal träningar per spelare och vecka2-4 st
Träningens längd90 minuter
Träningens innehållMatchlika övningar med hög aktivitet som följer ett tema under träningen
Antal matcher per spelare och veckaMinst 1 per vecka och spelare i snitt under säsong (beroende på träningsnärvaro)
SpeltidAlla spelar, spelarna turas om att starta matcher
Antal spelare per matchRekommendation 13 spelare per match
Ledartäthet1 ledare / 10 spelare
LedarutbildningUEFA C – SvFF Mv C – Spelformsutbildning 9 mot 9 – Krav att minst en ledare har UEFA C
FöräldrautbildningFotbollens Spela Lek och Lär

Anfallsspel

Uppgiften är att passera motståndarna med bollen.

I speluppbyggnaden ska vi...

  • Uppfylla *grundförutsättningarna

  • Ha spelbarhet i alla spelytor

I kontringar ska vi snabbt...

  • Erbjuda speldjup framåt/bakåt

  • Vara spelbara i spelyta 2 och 3

För att komma till avslut och göra mål ska vi...

  • Ha de flesta av avsluten i straffområdet

  • Vara snabba på returer

Försvarsspel

Uppgiften är att ta bollen från motståndaren.

I återerövringen ska vi snabbt...

  • Press bollhållaren

  • Förhindra passningsalternativ

I förhindra speluppbyggnad ska vi...

  • Samla laget i lagdelar

  • Förhindra spel genom lagdelarna

För att förhindra och rädda avslut ska vi...

  • Förhindra avslut i straffområdet

  • Vara snabba på returer

Prioriterade fördigheter

För att kunna spela så som vi vill ska nedanstående färdigheter prioriteras i träning.

Färdigheter för laget i anfallsspel

  • Spelbarhet*

  • Spelbredd*

  • Speldjup*

  • Spelavstånd*

  • Positionering

  • Djupledsspel

  • Spelvändning

  • Uppflyttning

  • Överlappning

  • Väggspel

  • Avledande rörelse

Färdigheter för laget i försvarsspel

  • Försvarssida

  • Täckning

  • Uppflyttning

  • Nedflyttning

  • Centrering

  • Överflyttning

  • Understöd

Färdigheter för spelaren i anfallsspel

  • Driva

  • Skjuta

  • Ta emot bollen

  • Vända

  • Passa

  • Utmana, finta och dribbla

  • Nicka

Färdigheter för spelaren i försvarsspel

  • Bryta

  • Markera

  • Pressa

  • Tackla

  • Nicka

  • Blockera

Extra färdigheter för målvakten i anfallsspel

  • Rulla bollen

  • Kasta bollen

  • Utspark

Extra färdigheter för målvakten i försvarsspel

  • Fånga bollen

  • Kasta sig

  • Palming

  • Bryta djupledspassning

  • Boxa bollen

  • Upphopp, fånga- och boxa bollen

Fotbollsfys

  • Koordinationsövningar med och utan boll, stafetter och hinderbanor.

  • Parövningar och övningar med den egna kroppen som belastning.

  • Löpningar med hastighets- och riktningsförändringar.

Fotbollspsykologi

  • Långsiktig utveckling

    T.ex. att en spelare väljer en aktivitet på träning som han/hon tycker är rolig.

  • Göra nästa aktion

    T.ex. att en spelare tar tillbaka bollen när han/hon tappat den.

  • Göra lagkamrater bättre

    T.ex. att en spelare berömmer lagkamrater som anstränger sig för att ta tillbaka bollen.

Rekommenderade övningar

Vill du skapa en utvecklande och motiverande träningsmiljö för dina spelare? Vi har samlat ett urval av övningar anpassade för spelformen 9 mot 9 – perfekta för att utveckla spelförståelse, teknik och samarbete. Dessa övningar hjälper dina spelare att ta nästa steg i sin fotbollsutveckling och stärka både sitt individuella och kollektiva spel.

Färdiga träningspass

Vi har tagit fram ett urval av färdiga träningspass anpassade för spelformen 9 mot 9. Dessa pass är designade för att ge dig som ledare ett enkelt och strukturerat sätt att utveckla spelarnas teknik, spelförståelse och samarbete – samtidigt som träningen blir både engagerande och givande.